23.11.2022

Nasazování poloautomatických maček

Porovnáváme typy přizpůsobení maček s různými systémy upínání. Zde se podíváme na poloautomatické mačky.

                       

Nasazování poloautomatických maček je opravdu jednoduché a těžko lze mít nějaké větší pochybnosti o posloupnosti kroků. Stejně jako u jiných typů maček je však důležité, abyste si poloautomatické mačky na boty nasadili ještě předtím, než se vydáte na cestu. Správné nastavení částí a umístění zadní přezky vám pomůže vyhnout se pozdějšímu boji na sněhu, když máte promrzlé ruce. Protože jste narazili na tento článek, pravděpodobně si chcete ověřit, zda vše děláte správně. Nebo možná chcete také porovnat různé typy upínání maček – abyste se mohli správně rozhodnout pro nákup. Začněme tedy stručnou odpovědí na otázku, zda jsou poloautomatické mačky tou správnou volbou pro vaše boty.

[Jsou to vaše první kroky v zimě v horách? Radíme: jak chodit v mačkách?]

Je to jednodušší? Efektivnější? Nasazování poloautomatických maček versus jiné typy upínání

Pokud jde o srovnání poloautomatických a automatických nebo turistických maček, jsou někde uprostřed, pokud jde o intuitivnost a rychlost připevnění k botám. Jejich nasazení na boty sice není tak rychlé jako u automatických, ale přesto jsou ovladatelnější než turistické modely. Podotkněme však, že v každém případě jde o skutečně nepatrné rozdíly a mluvíme o sekundách. Tento typ maček si vyberete nikoliv kvůli způsobu jejich nasazování, ale v důsledku výběru pohorek, s upinaním na poloautomatické mačky. Taková obuv je obvykle lehčí a méně zateplená než vysokohorské, expediční modely plně vybavené na automatické mačky. Odstranění předního insertu pro mačky dává možnost navrhnout přesnější přední část boty, která může dokonce připomínat nástupovky. Podrážka je často tvořena zónou z hladké a velmi přilnavé pryže (climb zone).


[Více informací najdete v článku Jaké boty na poloautomatické a automatické mačky?]

Pohled shora na poloautomatické mačky CT - přední košík
Boty na poloautomatické mačky jsou obvykle štíhlejší, lehčí technické modely s přesnou špičkou. (foto: 8academy)

Potřeba pořídit si poloautomatické mačky tedy vychází spíše z bot – techničtějších, s “vodícím” charakterem, ideálních pro obtížnější skalní úseky, s tuhou podrážkou, která pevně drží nohu, ale zároveň dává lepší cit pro terén na předcích. Dostatečně tvrdá podrážka nabízí také možnost použití insertu na mačky na patě. Výrobci tuto možnost používají, aby uživatelům usnadnili rychlé nasazení maček a zajistili lepší přilnavost

Pouze na boty kompatibilní s poloautomatickými mačkami!

POZOR: vhodná prohlubeň na patě boty, tj. speciální klín z TPU vložený mezi vrstvy podrážky a svršku boty, je naprosto nezbytným prvkem! Mnohým to bude připadat jako banální tvrzení, ale věřte, že na běžné pohorky je možné nasadit poloautomatické mačky. A opravdu si nemusíte všimnout, že je něco špatně! Koneckonců přední košík pasuje prakticky na každý model boty a dostatečně pevné utažení řemínků může vyvolat dojem dobrého umístění přezky na svršku boty. Zvláště když je nová a poměrně tuhá. To je samozřejmě iluze správného nasazení a představuje pro uživatele velké nebezpečí!

Nasazování poloautomatických maček na “obyčejné” boty je buď nedostatečnou informovaností uživatelů, nebo prostou neznalostí. Zatímco ti, kdo si půjčují mačky, možná na existenci návodu k použití ani nepomyslí, ti, kdo si kupují nové vybavení, ho vždy dostanou. Nepřečtení několika vět textu a diagramů vysvětlujících téma kompatibility maček a bot může mít nepříjemné následky.

Přizpůsobení poloautomatických maček

Po tomto dlouhém úvodu – nezbytném pro bezpečnost veřejnosti 🙂 – podívejme se konečně, jak se poloautomatické mačky nastavují a upevňují v praxi.

Pravá / levá

Tvar maček a profilování spojovacích segmentů může, ale nemusí jasně odpovídat anatomickému zakřivení chodidla a obuvi pro něj určené. Existují modely, které jsou zdánlivě zcela jednoduché. Obvykle se jedná o poloautomatické ultralehké mačky s malým dílem v přední části, které jsou navrženy s ohledem na skialpové boty. Na první pohled si možná nevšimnete, že jsou mačky rozděleny na pravé a levé. Je tomu tak, a i když nejde o samotný tvar a lepší přizpůsobení profilaci svršku boty, jde přinejmenším o umístění zapínacích přezek. Ty totiž musí být na vnější straně boty, aby se při chůzi nezachytávaly o sebe.

Délka

Správnou vzdálenost mezi předním a zadním dílem nastavíte mírným zvednutím upínací desky a s ní spojeného dříku. Po zvednutí stáhněte nebo posuňte mačky a znovu spusťte upínací desku tak, aby dřík vklouzl do nového otvoru pro spojovací segment. Toto nastavení nevyžaduje žádné nářadí. Pokud jde o přední část, plastový košík představuje zarážku pro botu, která by měla být vysunuta co nejvíce dopředu. Při tomto nastavení věnujte zvýšenou pozornost zadní části – v blízkosti paty jsou svislé zarážky.

Zadní část poloautomatických maček
Zarážky na zadní části poloautomatických maček. (foto: 8academy)

Podrážka boty by k nim měla být co nejblíže, ale neměla by na nich stát. Příliš velký prostor způsobený nesprávným nastavením má za následek uvolnění maček během túry nebo výstupu.

Spojovací segment

Všímejte si, zda v optimálním nastavení spojovací segment vyčnívá za patou jako ostruha. To se může stát u menších bot. Obecně platí, že by spojovací segment neměl vyčnívat více než 1 cm za patou, protože se může zachytit o zem a způsobit ztrátu rovnováhy, když to nejméně čekáte. Pokud je to váš případ, je pravděpodobné, že spojovací segment lze vytáhnout vpředu na závěs ve střední části předního dílu.

Zkrácení spojovacího segmentu u maček
Přesunutím k přednímu závěsu zkrátíte spojovací segment. (foto: 8academy)

Alternativně lze vyčnívající část spojovacího segmentu také… odříznout (ruční pilkou). Ano, je to bezpečné, pokud si pamatujete, že nepoužijete otvory, které budou nyní na konci segmentu (např.: když odříznete 2 cm, uvědomte si, že otvory v posledních 2 cm zkráceného segmentu neexistují). Takový zkrácený spojovací segment je jakýmsi “přizpůsobením na míru” vaší velikosti obuvi. Spojovací segmenty lze snadno zakoupit, takže pokud se obáváte, že zkrácení bude v budoucnu způsobovat problémy, jsou vaše obavy zbytečné.

Na druhou stranu, pro některé největší velikosti bot se může ukázat, že je mačka příliš krátká. Prakticky každý výrobce poloautomatických maček k nim nabízí přídavné, prodloužené spojovací segmenty (L, long). Jedná se o náklady ve výši cca 150-200 Kč, ale pokud máte boty 48 nebo 50, možná je budete muset uhradit. Při výměně spojovacích segmentů za delší nezapomeňte na správné umístění maček na pravé a levé straně (přezky na řemíncích směřují ven).

Přizpůsobení

Poloautomatické mačky nenabízejí speciální možnost nastavení v přední části. Košíky jsou dostatečně flexibilní, aby se přizpůsobily tvaru prakticky jakékoli pohorky. Větší pozornost je třeba věnovat oblasti kolem paty a zadnímu dílu maček.

U některých modelů si můžete všimnout dalšího páru (nebo dvou) otvorů, do kterých je vložen prut. Pokud se tím zlepší poloha zadní přezky na botě, neváhejte jej přemístit. Čím více je prut vpředu, tím níže leží přezka na botě. Nutnost takové změny je přímým důsledkem konstrukce boty, konkrétně toho, do jaké výšky podrážky výrobce umístil klín z TPU. Na první pohled to vypadá podobně u všech pohorek, ale některé modely – například skialpové – je mohou mít v trochu jiné výšce.

Přizpůsobení poloautomatických a automatických maček na boty
Výšku zadní přezky lze někdy upravit změnou polohy prutu (schéma petzl.com; foto: 8academy)

Přemístění můžete provést bez použití nářadí. Pokud se vám zdá, že je příliš obtížné vytáhnout prut z otvoru, můžete si zlepšit úchop tím, že za něj nasunete pásku nebo kus širšího materiálu.

Přesné nastavení

Někdy má přezka na patě mačky také knoflík, který mírně zvyšuje nebo snižuje polohu celé svorky. Tímto způsobem můžete provést drobné úpravy nastavení.

Poloautomatické mačky CT na botách Scarpa - nastavitelná zadní přezka
Malý knoflík mírně zvyšuje nebo snižuje polohu přezky. (foto: 8academy)

Všechny výše uvedené kroky můžete provést doma. Pokud něco zní složitě – zní to jen složitě. Je velmi pravděpodobné, že jakmile vyndáte mačky z pouzdra, stačí jen upravit jejich délku a už budou perfektně sedět na vašich botách.

A již v terénu…

Nasazování poloautomatických maček – krok za krokem:

  1. Zasuňte přední část boty do košíku.

Poloautomatické mačky na botách Salewa
Bota by měla být posunuta co nejvíce dopředu. (foto: 8academy)

2. Umístěte zadní přezku na patu boty a nasaďte ji na speciálně tvarovanou “platformu” (obvykle barevně odlišný klín z TPU). Zapínání směrem nahoru by mělo klást mírný odpor a na konci vydávat charakteristické cvaknutí.

Upevnění poloautomatických maček na pohorky
Umístěte přezku na “platformu” na patě a zapněte ji směrem nahoru. Toto je příklad modelu Salewa Rapace, u něhož není prohlubeň na mačky barevně odlišena. (foto: 8academy)

3. Uchopte řemínky a protáhněte delší část (tu bez přezky) pod předním košíkem.

nasazování poloautomatických maček
Uchopte vnitřní řemínek a… (foto: 8academy).

4. Protáhněte delší část řemínku (tu bez přezky) pod předním košíkem.

upínání řemínků poloautomatických maček
Zatáhněte za řemínek směrem k přezce. (foto: 8academy)

5. Zapněte rychloupínací přezku. Obvykle se vyrábí pomocí 2 kovových oček. Nejprve protáhnete řemínek oběma, pak protáhnete pouze jednou.

Upínání poloautomatických maček
Protáhněte řemínek oběma oky přezky a jedním z nich ji otočte zpět. (foto: 8academy)

6. Čím pevněji řemínek zatáhnete, tím pevněji se přezka utáhne.

Upínání řemínků poloautomatických maček k botám
Zatáhnutím za řemínek utáhnete přezku. (foto: 8academy)

7. Zajistěte přebytečný řemínek tak, aby se vám nezamotal mezi nohama.
(Proč je toho tolik? Čtěte v dalším odstavci)

Boty Salewa Rapace a mačky Climbing Technology Nuptse Evo
Zajištěním přebytečného řemínku jej můžete opět stáhnout pod košíkem. Není to nutné, ale umožňuje to “spravovat” velký, nepotřebný kus řemínku tak, aby se nezamotal. (foto: 8academy)
Mačky CT Nuptse Evo na botách Salewa Rapace
Konec řemínku účinně zavažte. (foto: 8academy)

A je to! Poloautomatické mačky jsou připraveny k použití.

Mačky a cepín v Tatrách
Můžete vyrazit! (foto: 8academy)

Jak vidíte, nasazování poloautomatických maček – dříve přizpůsobených na boty – je expresní a triviálně jednoduchá operace.

Délka řemínku u poloautomatických maček

Po připevnění k botě by měl řemínek přesahovat alespoň 8 cm od přezky. Tato délka zajišťuje dostatečnou bezpečnost a eliminuje riziko náhodného rozepnutí. Řemínky jsou však obvykle příliš dlouhé, aby se na ně daly pohodlně obout boty různých typů a tvarů (včetně například prodloužených skeletů na free touring). Pokud jsou řemínky pro vaše boty příliš dlouhé, můžete je snadno zkrátit, místo abyste je museli pokaždé zavazovat někde na boku. Nezapomeňte však:

  • bezpodmínečně dodržujte min. 8 cm řemínku za přezkou (!);
  • chraňte zkrácený konec před rozpletením. Vlákna lehce roztavte (stačí obyčejný zapalovač).

Legenda
Na fotkách výše jsou poloautomatické mačky Nuptse Evo od italské značky Climbing Technology.

SDÍLET

NA TOTO TÉMA

Web používá soubory cookie pouze pro statistické účely. Pokud si nepřejete, aby se soubory cookie instalovaly na váš pevný disk, změňte nastavení prohlížeče. Používáním webu souhlasíte s používáním cookies. Zjistit více.