15.09.2022

Jak vybrat lavinový batoh?

Od chvíle, kdy spatřil světlo světa lavinový batoh, vzbudil velké nadšení. Nabízel naději, že se podaří přelstít přírodu a vyhnout se následkům lavinových nehod. V současné době vyrábí lavinové batohy mnoho firem a kromě posouzení samotného principu stojí za to se blíže podívat na konkrétní řešení.

                       

Než však přejdeme k výběru batohu, stojí za to seznámit se s principem jeho fungování. A navzdory všemu zdání je to velmi jednoduché. Při popisu laviny v pohybu lze říci, že se chová jako hustá kapalina. Nebo můžete použít ilustraci z každodenního života a obrázek nádoby s müsli. Když ji protřepeme, zůstanou nahoře velké světlé vločky, zatímco sultánky a ořechy budou dole. Každý z těchto popisů odůvodňuje závěr, že v souvislosti s objektem v pohybující se lavině můžeme hovořit o jeho vztlaku. Velmi důležité je, že mluvíme o lavině v pohybu – když se sníh zastaví, vše se radikálně změní.

Lavinový batoh tedy zvyšuje vztlak (jinými slovy: zvětšuje objem při zachování stejné hmotnosti) osoby unášené lavinou a umožňuje jí tak zůstat nahoře v pohybující se mase sněhu. A možná zachrání život. Ještě před několika lety byly lavinové batohy – především kvůli jejich značné ceně – k vidění jen zřídka. Povědomí uživatelů hor však roste a lavinový batoh dnes patří k základní výbavě každého skialpinisty. A pokud někdo ještě nemá batoh nebo chce vyměnit ten, který má, měl by zvážit, jak vybrat lavinový batoh?

lavinový batoh na skialpy
Lavinový batoh a takzvaná svatá trojice jsou nutností (foto: Black Diamond)

Jak vybrat lavinový batoh – trochu historie

První patent na konkrétní řešení v této oblasti byl podán v roce 1980. Funguje to takto. Když je systém aktivován, stlačený plyn z tlakové lahve proudí do airbagu všitého do lavinového batohu přes zařízení zvané Venturiho ventil. Konstrukce nasává zvenčí velké množství dodatečného vzduchu a vzniklá směs naplní vaky všité do batohu. Majitelem prvního patentu byl Peter Aschauer, zakladatel společnosti ABS, která je průkopníkem v oboru. Společnost ABS předvedla první komerčně připravený model batohu na veletrhu ISPO v roce 1985. Jednalo se o model s jedním airbagem, který měl z dnešního pohledu k ideálu daleko. V té době však udělal velký dojem a dal naději, že si lavinová neštěstí vyžádají méně obětí. Jednalo se o první zařízení určené k zabránění zasypání lavinou. Batohy ABS byly postupně upravovány a nakonec v roce 1998 dosáhl systém podoby blízké dnešnímu stavu.

Významným krokem ve vývoji lavinových batohů bylo použití odnímatelného systému, který není do batohu trvale všitý. Díky tomu jej lze vyměňovat mezi přizpůsobenými batohy různých velikostí. Dalším průlomem bylo zavedení stále lehčích láhví – nejprve hliníkových a poté karbonových. Po vypršení patentové ochrany vstoupili na trh další hráči: Ortovox, Mammut, Pieps, Deuter, BCA, Black Diamond. A konečně došlo k revoluci i v samotném provozu batohů: světlo světa spatřil JetForce. Jedná se o systém, který se obejde bez láhve se stlačeným plynem ve prospěch akumulátoru a ventilátoru, který nafoukne airbag. Jak vybrat lavinový batoh? Toto téma je složitější, než se může zdát.

Lavinový batoh může zachránit život
Lavinový batoh nám může zachránit život (foto: Pieps)

Jak funguje lavinový batoh?

Při zvažování, jak vybrat lavinový batoh, je dobré si uvědomit několik základních skutečností. Batoh není zárukou bezpečí a nečiní nás nesmrtelnými. Samotná mechanika je účinná, pokud se sníh pohybuje a pokud se oběti laviny podaří systém aktivovat. Bez zatažení za spouštěcí rukojeť se nic nestane. V historii není neobvyklé, že lidé umírali pod lavinou, aniž by aktivovali funkční batoh. Ti, kteří jej aktivovali, jsou nejčastěji částečně zasypáni, tj. airbagy jsou viditelné na povrchu laviny. K tomu, abyste se dostali z laviny, může být zapotřebí pomoc ostatních. Pětina obětí lavin umírá na následky zranění a lavinové batohy před zraněním nechrání.

lavinový batoh
V obtížném terénu je také důležité umět používat lavinový batoh. (foto: Pieps)

Lavinový batoh – na co si dát pozor

Hlavní slabina lavinového batohu se pravděpodobně projeví, když se lavina zastaví. Vše je v pořádku, pokud lavina ztrácí rychlost a rozlévá se po stále strmějším terénu. Pokud se lavina náhle zastaví při náhlé změně úhlu ze strmého na rovný nebo ve strži či žlabu, na již nepohyblivého uživatele se sesypou nové porce sněhu, před kterými již není žádná ochrana. Dalším faktorem zranění může být i pád laviny přes skalní práh.

S použitím lavinového batohu je spojeno také vážné riziko, pokud se lyže v lavině nevypnou. Konflikt mezi airbagem, který tlačí lyžaře k povrchu, a širokými lyžemi nebo snowboardem, které jsou taženy masami sněhu, může vést k vážným zraněním. Podobně nepříznivě mohou být hole, když nasadíme poutka na zápěstí. Ty mohou přispět k většímu zranění, proto je vhodné je před sjezdem v nebezpečném terénu odstranit.

S rostoucí oblibou lavinových batohů je používají i méně zkušení lidé. Někdy se domnívají, že s lavinovým batohem se lavin vůbec nebojí. Tento přístup znamená, že používání batohu zvyšuje míru nebezpečí, místo aby ji snižovalo. Je důležité si uvědomit, že se jedná o řešení, které může částečně zabránit nepříjemným následkům nehod. Je velmi účinné, ale nedává zelenou porušování základních bezpečnostních pravidel. Proto je při cestě do potenciálně nebezpečné oblasti tak důležité získat základní znalosti. Základem by měla být znalost mechanismů vzniku lavin, rozpoznávání druhů sněhu, pohybu v takovém terénu a postupu v případě laviny a poskytnutí první pomoci. V ideálním případě by se tyto znalosti měly kombinovat s praxí získanou při zimním výcviku. Lavinový batoh vás také nezbavuje povinnosti mít lavinový set.

Jak vybrat lavinový batoh
Lavinový batoh vás nečiní nesmrtelnými a nezbavuje vás povinnosti dodržovat bezpečnostní pravidla (foto: Pieps)

Typy lavinových batohů

Při zvažování, jak vybrat lavinový batoh, stojí za to podívat se na řešení dostupná na trhu. Uživatelů je tolik, kolik je potřeb. Každý systém má své výhody a nevýhody. 

Lavinové batohy ABS

Při aktivaci tohoto řešení stlačený vzduch naplní dva vaky po stranách batohu. Jedná se o klasickou konstrukci lavinového batohu, která funguje za všech podmínek. Batohy s láhví byly po mnoho let jediným řešením a zachránily životy stovek lyžařů. Mají však také některé vlastnosti, na které je třeba dávat pozor. Tlakové láhve pro batohy ABS (stejně jako všechny systémy stlačeného vzduchu) se plní směsí plynu výhradně v továrně. Tam se také obnovují pyrotechnické rukojeti používané k aktivaci systému. S tím jsou spojeny náklady a nutnost návštěvy partnerské prodejny ABS. Samozřejmě nemusíte čekat, až bude láhev naplněna v továrně. V obchodě vám prázdnou láhev ihned vymění za novou, plnou.

Problémem všech systémů s láhví je přeprava letadlem. Plynové láhve nelze přepravovat na palubě letadla ani v odbaveném zavazadle. Systémy založené na tlakové láhvi mají další zásadní omezení: lze je vypálit pouze jednou. Opětovné použití vyžaduje novou láhev. Mezi batohy se systémem ABS patří například ABS s.CAPE+ ZipOn 30-34L nebo velmi lehký batoh ABS A.Light Free.

jak vybrat lavinový batoh
Lavinový batoh ABS A.Light Free (foto: ABS)

Systém JetForce

Systém JetForce se skládá z několika součástí: spouštěcí rukojeť, vzduchem plněný polštář, akumulátor a speciální kompresor. Po zatažení za rukojeť se otevře uvolňovací klapka a aktivuje se kompresor, který přibližně za 3 sekundy naplní airbag. Po dobu 3 minut běží s přestávkami na nižší rychlost a rychle se nafoukne. Polštář poskytuje dodatečnou ochranu hlavy a také zvětšuje objem lavinou unášené osoby tak, aby byla unášena do horní vrstvy laviny. Příkladem použití tohoto systému je batoh Pieps JetForce BT 25 nebo batohy značky Black Diamond, například  Black Diamond JetForce Tour 26L.

Hlavní výhodou systému JetForce oproti systému s láhví je, že jej lze během jedné cesty použít vícekrát. Batohy s tímto systémem navíc nepředstavují žádný problém při cestování letadlem. Velmi důležitá je také skutečnost, že JetForce tři minuty po nafouknutí spustí ventilátor v opačném směru a vyčerpá vzduch z balonu. Na místě vypuštěného balonku tak vznikne poměrně velký volný prostor, který by vám měl v případě částečného nafouknutí umožnit dýchat o něco déle. To samozřejmě za předpokladu, že stlačení sněhu umožní dýchací pohyby hrudníku. Navíc při koupi batohu se systémem JetForce získáte školení zdarma. Může pomoci zautomatizovat správné reflexy. Systém JetForce má však také jednu nevýhodu: je o něco těžší než konkurenční produkty s láhví. Rozdíl však není významný.

Spouštěcí rukojeť systému JetForce
Spouštěcí rukojeť systému JetForce na batohu Black Diamond (foto: Black Diamond)

Systém Avabag

Když se snažíte odpovědět na otázku, jak vybrat lavinový batoh, zvažte následující typ – Avabag. Toto řešení se používá u modelů lavinových batohů Ortovox. Skládá se ze spouštěcí rukojeti, speciálního vzduchového polštáře a kartuše se stlačeným plynem (obvykle k dostání samostatně). V případě zachycení lavinou se zatažením za rukojeť aktivuje airbag. To vám pomůže udržet se v lavině na hladině, což může znamenat větší šanci na přežití. Jedná se o jeden z nejlehčích systémů díky konstrukci airbagu a lehké Venturiho jednotce. Aktivace probíhá bez použití elektřiny. Polštář je uzpůsoben tak, aby zabíral co nejméně místa uvnitř batohu a zároveň zajišťoval dostatečnou pevnost a vzduchotěsnost. Na rozdíl od systému ABS má polštář tvar písmene C a chrání také hlavu.

Důležitou výhodou Avabag, který najdete mimo jiné u Ortovox Free Rider 20 S nebo Ortovox Ascent 22 je možnost cvičení. Podle výzkumu, který provedl tým odborníků pod vedením Pascala Haegeliho, mají někteří uživatelé batohů problémy s aktivací airbagu. Bylo analyzováno 106 lavinových nehod, při kterých byly zraněny osoby používající toto řešení. Až každý osmý uživatel batohu systém neaktivoval. Tato studie ukazuje, jak je důležité cvičit správné reflexy. Systém Avabag umožňuje trénovat správné chování bez bombičky.

jak vybrat lavinový batoh
Charakteristický tvar airbagu Avabag po aktivaci (foto: Ortovox)

Rady obsažené v tomto textu nenahradí znalosti a praxi, které nejlépe získáte na lavinových kurzech a kurzech zimní turistiky vedených zkušenými instruktory.

[Pokud se však nerozhodnete pro lavinový model, ale hledáte lyžařský batoh, přečtěte si náš článek: jak vybrat skialpový batoh?]

Autor: Marcin Kacperek, horský a lyžařský vůdce IVBV

SDÍLET

NA TOTO TÉMA

Web používá soubory cookie pouze pro statistické účely. Pokud si nepřejete, aby se soubory cookie instalovaly na váš pevný disk, změňte nastavení prohlížeče. Používáním webu souhlasíte s používáním cookies. Zjistit více.