Krok za krokem se podíváme, jak přizpůsobit a připevnit automatické mačky k botám.
Upínání moderních maček k pohorkám by nemělo být pro nikoho obtížné. I když se v turistické verzi můžete trochu zamotat (doslova i obrazně), nasazování automatických maček je opravdu intuitivní a snadné. Je tu jen jedno malé “ale”…
Před použitím v terénu vyžadují automatické mačky, stejně jako jiné mačky, správné přizpůsobení obuvi. Tento postup se mírně liší v závislosti na modelu maček nebo bot. Může se stát, že vytáhnete nové mačky z krabice a ony vám na botách “sedí” perfektně, nebo že začnete mít podezření, že s nimi (nebo s botami) není něco v pořádku, protože se vám něco zdá příliš volné, příliš úzké, příliš zakřivené nebo prostě… podezřelé. Pokud čtete tento článek, je to pravděpodobně proto, abyste se ujistili, že děláte vše správně, nebo pokud se právě chystáte nakupovat a chcete porovnat, jak se upínají různé typy maček. Podívejme se blíže na automatické mačky.
[Jsou to vaše první kroky v zimě v horách? Radíme: jak chodit v mačkách?]
Automatické mačky se považují nejen za nejrychleji nasazené, ale také za nejpevněji připevněné k botě během horské akce. Pevně přiléhají k botě – přesněji řečeno k odpovídajícím prohlubním v její podrážce – a nemají prakticky žádnou vůli, která by mohla působit/pohybovat se na podrážce nežádoucím způsobem. Dobře. Zde se dostáváme k jádru věci: automatické mačky bezpodmínečně vyžadují použití vhodných bot! Odlišují se právě profilovanými prvky umístěnými v přední a zadní části podrážky. Je nepravděpodobné, že byste mohli automatické mačky připevnit k normálním botám, protože přední prut se nemá čeho držet, ale pokud neplánujete koupit boty současně s mačkami, je dobré na to myslet. Poměřte své síly se svými záměry a své mačky s botami, které máte.
[Více o botách na automatické mačky si můžete přečíst v článku Jaké boty na poloautomatické a automatické mačky?]
Za předpokladu, že máte kompatibilní boty (nebo jste se je právě rozhodli koupit), podívejme se, jak se nastavují a připevňují automatické mačky.
Ačkoli tvar maček nemusí být nijak zvlášť asymetrický, pravou a levou stranu rozeznáte díky umístění přezek na řemínku. Přezky musí být na vnější straně obuvi, aby se při chůzi o sebe netřely. Na většině modelů jsou spojovací prvky mírně ohnuté, což samozřejmě naznačuje rozdělení poloviny páru, ale pokud se někomu podařilo rozebrat mačky dříve, zkontrolujte, zda je správně složil.
Stačí rozložit přední a zadní díl mačky na požadovanou délku. Poté optimální nastavení uzamkněte. To lze provést prakticky u všech modelů automatických maček bez použití nářadí – stačí vyklopit upínací desku a posunout spojovací segment tak, aby malý kolík naskočil do dalších otvorů. Několik modelů ultralehkých maček (např. Petzl Leopard) je nastavitelných pomocí lanka omotaného o řadu prohlubní v zadní části maček. Možná to není úplně běžné nebo intuitivní řešení, ale přesto to není nijak zvlášť obtížné. Na co si dát pozor při nastavování délky?
Na patě si všimněte nahoru se rozšiřujících zarážek. Pata boty by k nim měl být co nejblíže. Pokud zde necháte příliš velkou vůli, i když se doma může zdát vše v pořádku, v terénu, při dynamických silách působících na mačky, může dojít k jejich pohybu a následnému odpojení.
Stejně tak je důležité pamatovat na to, že spojovací segment nesmí vzadu vyčnívat jako ostruha. Je povolen maximální výčnělek 1 cm. V každém jiném případě bude vyčnívající spojovací segment překážet při chůzi, může se zachytit a hrozit ztrátou rovnováhy. Tento problém se může týkat menších velikostí boty, protože právě v nich k sobě kloužeme těla maček. Jak se s tím vypořádat? Posuňte spojovací segment vepředu do vyšší polohy (v mačkách je umístěna speciální příčka, která může takové úpravy vyžadovat).
Je také povoleno odříznout (ručně pilkou na železo) přebytek spojovacího prvku. Nezapomeňte, že část odpovídající odříznutí (např. 1,5 cm) nesmí být použita na zbytek spojovacího prvku! Podle příkladu: nastavovací otvory 1,5 cm od konce se již nesmí používat. Takto zkrácený spojovací segment se stane “přizpůsobeným na míru” kusem pro vaši velikost obuvi. V budoucnu můžete bez větších problémů zakoupit spojovací segment původní délky.
Nasazování automatických maček může někdy selhat hned na začátku. Ačkoli se v návodu k mačkám může uvádět, že jsou vhodné například pro velikost boty 47, mějte na paměti, že boty nejsou stejné a ve skutečnosti může být svršek většiny zimních, zateplených bot delší než obvykle. Problém vyřeší sada delších spojovacích segmentů. Při nasazování nezapomeňte rozdělit mačky na pravou a levou (popsáno výše)! Při rozebírání maček pamatujte na to, abyste nezaměnili těla a abyste při skládání maček do sebe neumístili spony dovnitř.
Některé automatické mačky umožňují přepojit pruty do jiné polohy. To se může týkat přední i zadní části. U příslušných modelů si můžete všimnout dalších otvorů hned vedle míst, kde jsou montážní pruty namontovány z výroby. Změnu provedete velmi snadno vytažením prutu směrem ven. Nejlepší je posunout popruh za něj, což je pohodlnější pro držení. Je přípustná symetrická i asymetrická změna polohy předních prutů, aby co nejlépe odpovídala tvaru přední části obuvi. Při správném nastavení by měly hroty mačky přesahovat asi 2 cm před špičku boty.
Podobnou úpravu provedete i vzadu, ale zde není třeba zkoušet asymetrické umístění (prohlubeň na přezku je vždy uprostřed a paty se zpravidla neliší profilem). Čím více posunete prut směrem dopředu, tím níže přezka klesne. Najděte optimální nastavení.
Zadní přezka je někdy vybavena knoflíkem, který navíc zvyšuje nebo snižuje přezku. Tím se provede malá úprava nastavení a usnadní se upevnění.
Po připevnění k botě by měl řemínek mačky přesahovat minimálně 8 cm od přezky. Jedná se o bezpečnostní požadavek, který eliminuje riziko náhodného rozepnutí a ztráty výstroje. Řemínek je z výroby dodáván opravdu dlouhý, takže se pohodlně přizpůsobí botám různých typů a konstrukcí (včetně například plastových skeletů prodloužených skialpových bot). Pokud je pro vás zjevně příliš dlouhý, můžete řemínek snadno zkrátit. Rozhodně nezapomeňte:
Zní to složitě? Jen zní. Je velmi pravděpodobné, že rozložíte mačky a ty se okamžitě dokonale srovnají s botami. Ve skutečnosti si můžete všimnout rostoucí “standardizace” nejoblíbenějších řešení používaných různými výrobci – jak automatických maček, tak bot na mačky.
2. Poté nasaďte zadní přezku na patu a přiložte ji ke speciálně tvarovanému okraji boty.
3. Zapínání směrem nahoru by mělo klást mírný odpor a na konci vydávat charakteristické cvaknutí.
4. Uchopte řemínky a…
5. Zapněte rychloupínací přezku nebo západkovou svorku (bývá u ultralehkých skialpových modelů). V prvním případě, který je obvykle konstruován se dvěma kovovými očky, se řemínek zatáhne do obou oček…
6. a otočte se zpět jen přes jedno.
7. Čím pevněji řemínek zatáhnete, tím pevněji se přezka utáhne.
8. Pokud řemínek nebyl předem nastříhán (viz výše), zajistěte přebytečný řemínek tak, aby se vám nezamotal mezi nohama jako rozvázaná tkanička. Nejúčinněji jej uvážete kolem napnutého popruhu.
Konečně jsou automatické mačky připraveny k akci!
Správně nasazené automatické mačky by se během horských aktivit neměly uvolnit.
Legenda
Hlavními hrdiny výše uvedených fotografií jsou automatické mačky Nuptse Evo od Climbing Technology a boty La Sportiva Nepal Cube.
Web používá soubory cookie pouze pro statistické účely. Pokud si nepřejete, aby se soubory cookie instalovaly na váš pevný disk, změňte nastavení prohlížeče. Používáním webu souhlasíte s používáním cookies. Zjistit více.