Turisté na kola! - dalo by se parafrázovat slogan populární v dobách, které jsou již dávno minulostí. Móda na cestování s brašnami k nám přišla, přesněji řečeno - přijela ze Západu. Tam není nijak neobvyklé vidět cyklisty, kteří si všechny své věci vezou v brašně na kole.
Někteří milovníci jizdních kol trochu zaspali, když začaly být v módě výlety s brašnami, a nyní se snaží dohnat peloton. Na silnicích každým rokem přibývá milovníků brašen, které už nebaví jednodenní vyjížďky jen po nejbližším okolí. Těch, kteří se těší na ten moment, kdy si budou moct sbalit zavazadla a vyrazit někam do neznáma. Přecpané brašny jsou neoddiskutovatelným symbolem, podle kterého poznáte vytrvalostní cyklisty. K tomu, abyste uskutečnili své ambiciózní plány, je třeba doplnit i další vybavení. Pravý cestovatel na kole ocení nezávislost, což platí také (nebo možná spíš hlavně) v otázce ubytování. A zde často vyvstává otázka: jaký stan na kolo?
Stan na kolo – tato kombinace nemůže překvapit, pokud se podíváme blíže na to, kdo se rozhodne vyrazit na delší výlety na kole. Naše poctivá „kola“, ačkoliv je jejich dosah mnohem skromnější než ten, který nabízejí auta, nám dávají mnohem větší pocit nezávislosti. Je to zcela jiná kategorie zážitků. Při cestování po světě na kole nejsme zavření v „plechové krabici“, takže máme vše na dosah ruky – respektive dolní končetiny, protože dojedeme tam, kam nás nohy dovezou. Podobné zkušenosti zažívají i motorkáři, i když zde hranici nezávislosti určuje hladina paliva v nádrži. V případě cyklistů je to fantazie a svaly. Kolo Vám umožní stát se nezávislými, pokud jde o ceny na čerpacích stanicích. A stan Vám umožní naplánovat trasu, aniž byste se museli přizpůsobovat infrastruktuře. Tyto dva prvky nejlépe definují svobodu, kterou cyklisté milují.
Dilemata, s nimiž se setkávají cyklisté s brašnami, kteří se připravují na výlety, se příliš neliší od těch, která znají cestovatelé na dlouhých trasách. V obou případech se na jednu, pomyslnou, misku vah dává vybavení, které se může na trase hodit. Na druhou zase každý gram, který bude nutné přepravit silou vlastních svalů. Je třeba najít dobře vyvážený kompromis. Nutno také připomenout, že hmotnost je pouze jedním z parametrů. Je třeba vzít v úvahu také rozměry. Montáž zavazadel je trochu jako skládání kostek. Vše do sebe musí zapadat, protože vyčnívající prvky nepřidávají na pohodlí cestování a někdy mohou být i nebezpečné. Je třeba balit chytře.
Proč s sebou cyklisté berou takový balast, i když necestují za hranice „civilizace“? Stan rozhodně usnadňuje celou logistiku cesty a plní jednu ze dvou rolí:
Úspěch plánovaného výletu závisí, do značné míry, na tom, jaký cyklostan zvolíme. Na co si dát při nákupu pozor? Zde jsou – podle našeho názoru – nejdůležitější faktory.
Nosiče na kola nenabízejí příliš prostoru – proto při výběru stanu na kolo pečlivě sledujte rozměry takového vybavení po složení. Hmotnost je obvykle dalším parametrem, který ovlivňuje rozhodování. Je zřejmé, že pro naše svaly a kosti je lepší, když něco, co musíme přepravovat na kole, váží méně. Minimalisté proto zacílí na jednoplášťové modely vybavené rámy z lehkých hliníkových slitin (místo klasického sklolaminátu). Ale v tomto případě není potřeba se tolik omezovat. Cykloturistika s brašnami není trek na dlouhé vzdálenosti a nějaké to kilo navíc – by nemělo dělat příliš velký rozdíl. K otázce váhy se vyplatí přistupovat s velkou…. rozvahou. Odlehčení stanu obvykle znamená také odlehčení naší peněženky. Někdy je odlehčení stanu spojeno také s omezenou funkčností.
Každá hůl má dva konce. Volba toho nejmenšího stanu usnadní řízení, ale může mít i vedlejší účinky, v podobě nižšího komfortu při kempování (což může mít vliv na pomalejší regeneraci). Dobrý cyklistický stan by měl mít předsíň, do které se vejdou všechny Vaše brašny. Je to nutné? Samozřejmě se obejdete i bez něj, ale musíte pamatovat na to, že brašny, ponechané přes noc pod širým nebem, nebudou příliš dobře chráněny proti účinkům nočního lijáku nebo ranní rosy. Zavazadla, která necháte „přenocovat“ venku, mohou, v krajním případě, lákat milovníky cizího majetku. Ale to není vše. V nabídce výrobců outdoorového vybavení se objevily dokonce stany pro cyklisty, které umožňují „garážování“ kol. Toto řešení využívají především mistři maskování, kteří při stanování nechtějí dát najevo svou vášeň k cyklobrašnám.
Je však třeba přiznat, že ne každý má takové požadavky. Na silnicích se najdou i zastánci stylu fast & light, kteří se podobných vymožeností vzdávají a volí ty nejlehčí stany nebo se rozhodnou přespat pod přístřeškem.
Po náročném celodenním šlapání do pedálů není snadné najít ještě motivaci bojovat o relativně pohodlné ubytování. A to je moment, kdy, nepříliš promyšlený výběr stanu, může vést k poměrně velké frustraci. Pokud jsme zjistili, že systém rozkládání našeho modelu nemá nic společného s intuitivností, vize vytouženého odpočinku se nám oddálí.
Situace může být ještě horší: rychle padající soumrak a nepříliš příznivé počasí. Ostatně, stavět stan potmě nebo v lijáku nikdy není příliš velkým potěšením. Velkým problémem může být také vítr (jsou oblasti, kde bude našim věrným společníkem v průběhu téměř celé cesty), který občas „zápasí“ s lehkou konstrukcí našeho venkovního „domova“. V takových podmínkách by byly ideálním řešením samorozkládací stany. Bohužel díky tvaru kruhu, který ve složeném stavu mají, nejsou příliš praktické pro přepravu a na cyklostezkách se vyskytují jen zřídka.
Pro cyklisty, pro které je velmi důležité snadné rozkládání stanu, můžeme doporučit jednoplášťové modely. Jejich jednoduchý design umožňuje velmi rychlé rozložení. Takové verze jsou také – samozřejmě – lehčí než dvouplášťové stany. Nevýhodou může být, více než v případě stanů, kde jsou plachta a plocha na spaní nezávislé, kondenzace vodní páry. Dobrý jednoplášťový stan (nemá cenu zdržovat se levnými verzemi ze supermarketu) bude většinou také dražší než, méně propracovaná konkurence.
Jen ti největší optimisté věří, že během týdenního či dvoutýdenního cyklovýletu se jim podaří vyhnout se případným srážkám. Když chceme být připraveni na různé eventuality, měli bychom volit stany z vyššími „nepromokavými“ vlastnostmi. Které modely by se tedy měly dostat do naší oblasti zájmu? Na cyklisty prší úplně stejně jako na zástupce jiných aktivit. Při výběru stanu na kolo bychom se měli řídit stejnými zásadami jako při nákupu podobného vybavení na dálkovou túru. Pravidlo je jednoduché, čím více milimetrů má vodní sloupec uváděný výrobcem, tím větší je šance, že nám zakoupené vybavení pomůže přežít liják. Je dobré, když výbava nabízí parametry na úrovni rovné nebo vyšší: 3000 mm (v případě tropika) a 5000 mm (v případě podlahy).
Pokud se chystáte do oblastí vyhlášených deštivým počasím, stojí za zvážení pořízení stanu s venkovní steláží. Proč? U klasického systému (kde je steláž uvnitř) se začíná rozložením ložnice, která se následně překryje tropikem. V době mezi těmito dvěma operacemi je vnitřek stanu vystaven dešti. V případě vnější steláže zakrývá tropiko ložnici již v průběhu stavění stanu, což dává naději, že uvnitř bude stále sucho.
Odolnost je neméně důležitou otázkou. Volba lehkého stanu nemá smysl, pokud je konstrukce špatná. Výlet na kole není kemp, kdy se dá celou cestu absolvovat autem a stan nám po postavení bude sloužit celou dobu pobytu. Vybírejme tedy vybavení, které přežije nepohodlí při přepravě, ale především bude připraveno čelit každodennímu rozkládání a skládání. V této souvislosti je třeba dbát jak na kvalitu materiálu, ze kterého je stan vyroben, tak na detaily, jako jsou zipy a suché zipy. Nejdůležitější je však páteř celé konstrukce – rám. U levnějších modelů ze supermarketů nemusí tato část odolat „tlaku prostředí“ a hned ze začátku může docházet k popraskání.
Nepřítelem stanů je také silný vítr. Pokud se tedy chystáme prozkoumat místa, kde jsou větrné bouře na denním pořádku, stojí za to hledat konstrukci navrženou tak, aby úspěšně čelila této výzvě. V opačném případě se náš venkovní domov může proměnit v létajícího draka a – jednoduše – nám uletí. Co by měl mít stan, který nepodlehne silným nárazům větru? Základem je pevný rám – například ve tvaru kříže, a měl by mít i vhodné kolíky a kolíčky. Aerodynamická konstrukce také pomůže udržet stan při zemi.
O kondenzaci vodní páry jsme se zmínili již dříve. Hromadění vlhkosti uvnitř stanu není příjemné ani pro nocležníky, ani nedělá dobře stanu samotnému. Tuto nepříjemnost lze však omezit – podmínkou je zlepšení cirkulace vzduchu. Pokud se nespokojíte s používáním mokrého stanu a v některých případech i zevnitř plesnivého, měli byste zvolit model vybavený větracími otvory. Nebo – což umožní správné větrání – se dvěma vchody.
Cyklisté s brašnami jsou aktivní hlavně v létě, a tak jejich požadavky splňují nejčastěji lehké a vzdušné modely věnované nejteplejšímu ročnímu období. Pokud by ale pro nás mělo být kolo také mimosezónní vášní nebo chceme být připraveni čelit rozmarnějšímu letnímu počasí, věnujme pozornost třísezónním stanům.
V souladu s výše uvedenými body – ideální model by měl být: lehký, malý ve složeném stavu, ale velký po rozložení. Měl by se snadno rozkládat, vyrobený z pevných materiálů, voděodolný, větruodolný a dobře větratelný. Ale znáte to, jak je to s ideály. Vybavení, které by splňovalo všechny tyto podmínky najednou, zatím nebylo vyrobeno a je nepravděpodobné, že se tak v blízké budoucnosti stane. Tak jaký tedy zvolit stan na kolo? Odpověď typu „přizpůsobený podmínkám“, i když zavání otřepaným sloganem, bude v tomto případě asi tou nejvhodnější. Než se pustíme do pátrání, vyplatí se určit, kolik lidí bude muset stan pojmout a o jaký typ cyklovýletu s brašnami máme zájem.
Stan pro jednoho si vybírají cestovatelé-samotáři i turistické týmy složené z lidí, kteří si cení nezávislosti.
Do skupiny cyklistů fast & light patří ti největší vytrvalostní cyklisté. Ti, kteří rádi zdolávají velmi dlouhé trasy za cenu o něco nižšího komfortu při kempování. Tito cyklisté si v hlavě přepočítávají ušetřené gramy na kilometry navíc. Jaký stan na kolo tedy pro lidi, kteří hledí především na váhu a rozměry? Špičkoví výrobci outdoorového vybavení většinou nabízejí model, který okouzlí svou nízkou hmotností.
Největší minimalisté budou spokojeni s parametry stanu pro jednoho Terra Nova Zephyros Compact 1 V3. Váží pouhých 1,5 kg a ve složeném stavu má rozměry ne o moc větší než … láhev na vodu. Navíc jde o stan určený pro tři roční období (kromě zimy), takže se nemusíme bát rozmarů počasí.
Lze skloubit lehkost s odolností? Značka Robens dokazuje, že to jde. Stan Chaser 1 pro 1 osobu se vyznačuje nejen nízkou hmotností (cca 1260 g – včetně obalu), ale také nadprůměrnou odolností vůči rozmarům přírody. Model s tunelovou konstrukcí s uhlíkovými vlákny a hliníkovým rámem. Využívá odolný nylon podpořený technologií ripstop, je, dle ujištění výrobce, schopen odolat nárazům větru. Cyklisté ocení také dobrou voděodolnost, velký vstup a účinné odvětrávání.
Jaký stan na kolo? Při výletech s brašnami dobře poslouží i lehká verze pro jednoho (cca 1640 g – včetně obalu) – Terra Nova Southern Cross 1. Jednoduchý a rychlý systém rozkládání stanu (dle výrobce trvá rozložení cca 5 minut) ocení hlavně fanoušci dlouhých tratí. Po mnoha hodinách jízdy totiž nemyslíte na nic jiného než na zasloužený odpočinek, nutný ke správné regeneraci. V případě tohoto stanu můžeme počítat s celkem pohodlným noclehem. Stan nabízí poměrně velkou ložnici a předsíň, kam se vejdou Vaše zavazadla.
Stan Terra Nova Southern Cross 1 osloví i milovníky noci. V první řadě proto, že se jedná o samostatně stojící konstrukci, takže se nemusíte příliš řešit tvar terénu a jeho tvrdost. Abyste si zaručili stabilitu, nepotřebujete k tomu upevňovací lanka ani kolíky, takže rozkládání ve tmě nebude tak krkolomný úkol. Za druhé, rám stanu je vybaven systémem Terra Nova® Reflex Poles, který usnadňuje lokalizaci stanu ve tmě. Velmi dobré faktory voděodolnosti zaručují, že stan odolá i výraznějším povětrnostním vlivům.
Když jedeme na dlouhou trasu a stan má být naším domovem na dlouhou dobu, je dobré zvolit verzi, která spolu s nízkou hmotností poskytne zároveň i, co možná největší, komfort. Protože, pokud se stan s sebou nenosí, ale vozí, tak se občas vyplatí mírně povolit nároky na hmotnost, abyste získali – například – trochu více využitelného prostoru. Vytrvalostní cyklisté by se měli spokojit s tím, co nabízí stan MSR Hubba NX, který při relativně nízké hmotnosti disponuje velkou předsíní. Do této praktické outdoorové “přístavby” se pohodlně vejdou nejen Vaše brašny. Schováte sem i přívěs za kolo (jsou cestovatelé, kteří preferují tento způsob přepravy zavazadel), a někdy i kolo samotné. Důležité – MSR Hubba NX je model se solidní voděodolností (v tomto ohledu je na tom velmi dobře hlavně podlaha – 10 000 mm). Díky použití vnějšího rámu jej rychle rozložíme a nevystavíme interiér vlhkosti, i když to musíme dělat za deště.
Mezi milovníky kol najdeme i lidi, pro které je jízda s brašnami pouze jednou z vášní (a nemusí to být ta nejdůležitější). Takoví cyklisté nepotřebují specializovaná řešení (která zahrnují stany pro 1 osobu). Jaký cyklostan, když jsou cyklovýlety pouze příležitostní záležitostí? V tomto případě Vám doporučujeme zvolit univerzálnější model, který se Vám bude dobře hodit při výletu na kole, ale i když plánujete – například – dovolenou se svou drahou polovičkou. Při shánění stanu na kolo je dobré podívat se na možnosti, které nabízí oblíbené stany pro 2 a někdy i stany pro 3 osoby. Takové stany váží sice víc, ale kdo říká, že to musí vést k nespravedlnosti v týmu? Nejtěžší věci je možné rozdělit mezi účastníky zájezdu, a to podle zásady: já ti povezu spánek, ty vezeš jídlo. Níže uvádíme některé zajímavé verze turistických stanů pro dva, které jsou svým designem vhodné i pro cyklisty.
Jaký cyklistický stan zvolit, když cestujeme ve dvou a preferujeme styl fast & light? Vyhledávače nejlehčích řešení zaujme dvoumístná verze zmíněného ultralehkého stanu Terra Nova. Zephyros Compact 2 V3 má prostornou předsíň a váží pouhých 1,85 kg.
Na cestách musíte počítat s různými situacemi, včetně náhlých změn počasí. Když fouká vítr a prší, je postavení stanu mnohem obtížnější než obvykle. V takových podmínkách jsou nejlepší volbou samonosné konstrukce se zvýšenou odolností – jako například dříve popsaný model Terra Nova Southern Cross 2 ve verzi pro dvě osoby. Tento stan s nízkou hmotností (cca 2330 g – včetně obalu) nabízí dlouhou životnost a vynikající voděodolnost (podlaha: 10 000 mm H2O; plachta 6 000 mm H2O). Dva samostatné vchody znamenají ještě lepší větrání a v předsíních bude místo pro expediční brašny dvou osob.
A co když si s námi příroda zahrává a donutí nás udělat si povinnou přestávku na naší cestě? V případě větší změny počasí se bude hodit trochu prostornější stan, jako je Robens Voyager 2EX, který má, i přes svou nepříliš velkou váhu, opravdu velkou předsíň. Nejen, že se do ní vejde největší expediční zavazadlo, ale lze ji využít i jako kempingovou kuchyňku během deště. Zmíněný model se vyznačuje vysokou odolností a stabilitou. Výrobce dbá na to, aby byl připraven odolat skutečnému hurikánu s nárazy větru o rychlosti 168 km/h. Nespornými přednostmi je také vysoká voděodolnost (podlaha: 10 000 mm H2O; tropiko: 5 000 mm H2O) a vynikající ventilační systém.
Jaký stan na kolo, když máme trochu menší rozpočet? Zajímavé výrobky naleznete v nabídce Easy Camp. Na cesty s brašnami si můžete vzít model Easy Camp Spirit 200. Tato velmi praktická „dvojka“, s poměrně malou hmotností (cca 2900 g), nabízí velkou předsíň. V souladu s filozofií této dánské značky jde o model, který se snadno „používá“. Použití prodyšného polyesteru zaručuje lepší ventilaci, což se promítá do pohodlnějšího spánku. Pro zvýšení úrovně bezpečnosti zde výrobce použil materiál zpomalující hoření.
Vybrali jste stan na kolo? Ujistěte se, že víte jak vybrat cyklo spacák.
Web používá soubory cookie pouze pro statistické účely. Pokud si nepřejete, aby se soubory cookie instalovaly na váš pevný disk, změňte nastavení prohlížeče. Používáním webu souhlasíte s používáním cookies. Zjistit více.