Když vybíráme batoh, se kterým hodláme cestovat po horách, jsou kritéria výběru poměrně jasná. Nejdůležitější je: vhodná kapacita, funkčnost a komfort. Situace se trochu zkomplikuje, pokud je cíl naší cesty tak vzdálený, že nejrozumnější bude využít leteckou dopravu.
V tomto případě musí výběr „zapadnout“ do přesných parametrů popsaných v podmínkách přepravy konkrétní letecké společnosti. Pokud je tedy předmětem našeho hledání batoh do letadla, je třeba zvážit i další aspekty.
Přestože má každá letecká společnost svá pravidla pro přepravu zavazadel, existuje univerzální rozdělení zavazadel, které uznává téměř každý dopravce. Na cestu si můžeme vzít dva typy zavazadel:
Sestává se z věcí, které si vezmeme s sebou na palubu. Aerolinky zde uplatňují řadu omezení směřujících k zajištění bezpečnosti cestujících a udržování pořádku v pasažérské části letadla. Předpisy obsahují ustanovení týkající se maximálních rozměrů zavazadla, jeho hmotnosti, ale také poměrně dlouhý seznam věcí, které v takovém kufru či batohu nelze přepravovat. Na černé listině jsou mimo jiné tekutiny (hlavně ty v baleních nad 100 ml), ale i ostré nástroje nebo předměty, které alespoň trochu vypadají jako zbraně.
Většinou se snažíme vzít si na palubu letadla věci, které můžeme během letu potřebovat, ale také ty nejcennější předměty…nebo ty, které vyžadují šetrné zacházení. V příručním zavazadle obvykle končí doklady, elektronika nebo jídlo na cesty a léky.
Aby to vše nebylo příliš jednoduché, některé aerolinky zavádějí další dělení. Cestující jsou požádáni, aby své příruční vybavení rozdělili na dvě části. Větší nám můžou před nástupem do letadla vzít a uložit do zavazadlového prostoru. Smyslem je mít s sebou jen nezbytné minimum, což usnadní proces nastupování na palubu a zabraňuje přeplnění odkládacích přihrádek.
Jedná se o doplňkovou možnost, která je dnes obvykle zpoplatněna. S odbaveným zavazadlem se „loučíme“ v terminálu, odkud jej letištní personál odváží uschovat do podpalubí v letadle. Má to své výhody, protože od okamžiku, kdy odbavíme zavazadlo, máme méně věcí na přenášení. Mnoho lidí se však nerado loučí se svými zavazadly ze strachu z nepříliš šetrného zacházení a rizika ztráty (což se bohužel na velkých letištích stává). Bohužel, většinou není jiná možnost a musíte tuto službu využít. Tuto možnost volí lidé, kteří chtějí přepravovat více a větší věcí, ale také cestující, jejichž vybavení kvůli bezpečnostním předpisům nemůže cestovat na palubě.
Jaké jsou tedy maximální rozměry, které může mít naše zavazadlo? Tyto informace by se vždy měly nacházet na stránkách jednotlivých leteckých společností, jelikož si pravidla pro své stroje stanovují samy. Rozlišují také privilegia pro kupce dražších a levnějších letenek. A protože předpisy znamenají, že se občas rády mění, je dobré si údaje bezprostředně před cestou ověřit.
O jakých hodnotách zde mluvíme? Mezi běžné rozměry patří: 40 x 30 x 20 cm nebo 40 x 25 x 20 cm – pokud se má zavazadlo vejít pod sedadlo. Pro zavazadlo uchovávané v odkládací přihrádce nad sedadly může být limit 55 x 40 x 23 cm nebo 55 x 40 x 20 cm (někdy je převzetí takového zavazadla k přepravě možné teprve po zaplacení speciálního příplatku). Kromě rozměrů se omezení mohou týkat i hmotnosti přepravovaných věcí.
Zde mizí omezení úložných kapacit a výšek sedadel, takže aerolinky mohou určovat pravidla trochu volněji. Například na stránkách jednoho z dopravců lze najít celkem lakonickou zprávu, že „rozměry jednoho zavazadla nesmějí přesáhnout 158 cm“. Nízkonákladové aerolinky bývají zpravidla trochu přesnější, protože poskytují tři parametry. Jeden z velmi oblíbených přepravců stanovil limit na: 149 x 119 x 171 cm, u jiného je maximální rozměr odbaveného zavazadla 119 x 119 x 81 cm. Jak vidíte, rozdíly mohou být tedy značné. Kromě toho připomínáme, že se také vyplatí přečíst si body podmínek ohledně hmotnosti přepravovaného zařízení.
Do letadla se sice běžně bere klasické kufry, které se perfektně vejdou do zavazadlových prostorů, ale pro outdoorové fanoušky to není optimální forma přepravy vybavení. Putování s takovým kufrem totiž nebude nic jednoduchého – a to i přesto, že mívá kolečka. 😉 Na hory je potřeba pořádný batoh, a tak milovníci trekingu hledají způsob, jak zabít dvě mouchy jednou ranou. Potřebují pohodlný batoh, který splňuje kritéria stanovená leteckými společnostmi.
Takové „kompromisní“ modely jsou často označovány jako cestovní batohy. Výše uvedené verze jsou konstruovány tak, aby usnadnily cestování nejen na letištích, ale i na různých typech železničních stanic. Oproti typickým turistickým batohům mohou mít o něco kompaktnější konstrukci, která se lépe vejde do zavazadlového prostoru.
O jaké kapacitě batohu přemýšlet, když máme na mysli příruční zavazadlo? Nejbezpečnější variantou je zvolit verzi nabízející cca 30 litrů (samozřejmě kromě kapacity se vyplatí zkontrolovat i rozměry).
Neškrtejte příliš rychle možnost zvolení 40 litrové nebo 50 litrové verze batohu. Batohy jsou většinou mnohem více elastické než kufry s plastovou skořepinou, takže si můžete vybrat model s větší kapacitou, která se v případě potřeby o něco zmenší. Stačí do něj zabalit trochu méně věcí. Někdy se dají využít i kompresní popruhy, které omezí prostor uvnitř batohu. Vše by se samozřejmě mělo dělat s rozumem a nejlépe také s … krejčovským metrem v ruce.
V případě zavazadel, která odbavujeme, se nemusíme příliš omezovat. I obrovské modely s objemem 100 litrů se bez problémů vejdou do výše zmíněných limitů. Vlajkovým příkladem je batoh Gregory Baltoro 100 Pro. Rozměry jednoho z největších modelů, který vyrábí známá americká značka, jsou 94 x 37 x 35 cm. Do limitu 119 x 119 x 81 cm toho ještě hodně chybí!
Další příklad? Pro srovnání si vezměme další velký model – Osprey Xenith 88 s objemem 88 litrů. Rozměry: cca 89 x 41 x 44 cm dokazují, že i zde je vše pod kontrolou. Takže si myslím, že byste se měli více zaměřit na to, abyste si hlídali své váhové limity.
Požadavky leteckých společností přiměly konstruktéry batohů hledat nová a kreativní řešení. Zde jsou některé patenty, které jsou navrženy tak, aby usnadnily život uživatelům, kteří často používají leteckou dopravu.
Příkladem tohoto typu batohu, který byl přizpůsoben tak, aby se snadno vešel do úložného prostoru nad sedadly, je Deuter Aviant Access 38 (k dispozici pro dámy i pány). Kromě odpovídajících rozměrů (cca 55 x 35 x 23 cm) má také výsuvný nosný systém. Díky tomu je batoh schopen připomínat cestovní tašku, což je velmi důležité při přepravě. Dobře promyšlené přihrádky (včetně té na notebook) Vám umožní mít dokonalý přehled o Vašem vybavení, ať už si sbalíte cokoliv.
Modelem, který bude perfektní pro leteckou přepravu, je dámský batoh Gregory Tribute 40. V čem je jiný? Výrobce jej vybavil cestovním obalem 3 v 1 Travel Cover. Tento mimořádně praktický doplněk má tři funkce. V kontextu tématu, kterému jsme se zde věnovali, je nejdůležitější chránit vyčnívající části batohu. Nasazením obalu zajistíme všechny pásy a popruhy, které jsou vystaveny riziku poškození při letištních procedurách. Takto připravený batoh se také snáze vejde do zavazadlového prostoru letadla.
Na co dalšího je tento obal? Dokáže ochránit Vaše vybavení před deštěm a před zlými úmysly drobných zlodějů, kteří se mohou na přeplněných místech pokusit dostat k obsahu kapes Vašeho zavazadla. O tom, že jde o model určený pro leteckou dopravu, svědčí také jeho rozměry cca 55 x 31 x 19 cm. Jsou totiž o něco menší než oblíbené limity 55 x 40 x 23 cm a 55 x 40 x 20 cm.
Pokud potřebujete pohodlný batoh do letadla, vyplatí se popřemýšlet o něčem s odnímatelnou částí, která bude samostatným zavazadlem. Takové řešení najdeme v batohu pro dámy Thule Landmark 60L. Tento model má i menší batůžek o objemu 20 litrů a rozměrech cca 42 x 28 x 12 cm, který lze odepnout a vzít na palubu jako příruční zavazadlo.
Výběrem tohoto modelu získáváme poměrně prostorné odbavené zavazadlo a menší batoh, ideálně vhodný na to, abyste v něm měli jen to nejnutnější. Menší batoh má také kapsu na 15″ MacBook® a přihrádku CashStash.
Co když už máte batoh, který splňuje limity stanovené aerolinkami, ale zlobí Vás vyčnívající ramenní popruhy a pásy? Letištní infrastruktura nemusí být pro takovou stavbu zavazadla vhodná, protože je zde velké riziko náhodného zachycení odstávající částí. Abyste měli jistotu, že se batoh během cesty nepoškodí, vyplatí se jej předem uložit do přepravního obalu. Jsme si samozřejmě vědomi toho, že ne každý model má takové příslušenství v sadě. Obaly se dají jednoduše dokoupit. Snadno najdete obal vhodný pro kapacitu Vašeho batohu. Zde je pár příkladů:
Před cestou nás napadají různé otázky, které by měly být zodpovězeny předem. Níže uvádíme některé základní problémy.
Určitě ano! Batoh je skvělou alternativou k tradičním kufrům. Jen musíte pamatovat na to, že jeho rozměry a hmotnost vybavení by měly být v mezích stanovených leteckou společností.
Neexistují žádné univerzální rozměry, které platí všude. Každá letecká společnost má své vlastní podmínky, ve kterých najdeme relevantní informace k tomuto tématu.
Batohy jsou většinou více elastické než kufry. Pokud tedy Vaše zavazadla nejsou zcela naplněna, lze je do určité míry „zmenšit“. Zde se Vám mohou hodit kompresní popruhy.
Při letecké přepravě může být Váš batoh vystaven mechanickému poškození. To platí zejména tehdy, když jste jej odbavili…protože s odbavenými zavazadly se ne vždy zachází šetrně. Pro snížení rizika nepříjemných překvapení se vyplatí batoh zabalit do speciálního přepravního obalu, který ochrání všechny vyčnívající prvky.
Web používá soubory cookie pouze pro statistické účely. Pokud si nepřejete, aby se soubory cookie instalovaly na váš pevný disk, změňte nastavení prohlížeče. Používáním webu souhlasíte s používáním cookies. Zjistit více.